/SEO is de gewoonste zaak bij webdesign

SEO is de gewoonste zaak bij webdesign

Veel websites zien er gelikt uit maar te veel website eigenaren melden zich altijd nog apart aan bij SEO bureaus omdat de website niet SEO proof is wanneer zij een SEO campagne starten. Hoe ga je hier mee om als website bouwer?

 

Bedenk dat veel SEO optimalisatie op de website zelf gebeurt. Hiervoor zou je als website maken net zo verantwoordelijk kunnen zijn omdat jij immers de website aflevert die goed moet zijn. De eisen worden dan ook steeds groter va de klantzijde. Hoe ga je ervoor zorgen dat je de juiste SEO technieken toepast bij het website bouwen?

Techniek

Een website is een technisch medium waar jij als website maker natuurlijk verstand van hebt, maar wist je ook dat SEO technische optimalisatie bevat? De volgende technische aspecten worden gebruikt door SEO bureaus:

  • plugins zijn altijd up to date
  • plugins moeten zichzelf uitschakelen van crawling en indexering

Structuur

De structuur van de website bepaald waar en op welke manier linkwaarde wordt gegeven door Google aan de webpagina’s. De structuur van pagina’s en categorieën zijn hierbij bepalend. Let bij structuur op de volgende zaken voor een goede SEO:

  • categorieën en pagina’s zijn hiërarchisch ingesteld
  • pagina’s krijgen een default category (vooral de categorie waarmee men wilt ranken in Google)
  • pagina’s hebben relevantie met datgene waar ze onder gerangschikt zijn of naartoe verwijzen

Content

Mocht je als website bouwer ook de opdracht hebben om content te plaatsen dan krijgt content instellingen mee zoals je die hebt gemaakt in de website. Hierbij krijgt content automatisch:

  • H1 tag als pagina titel
  • H2 tag bij tussenkopjes in de tekst
  • dofollow tag bij het plaatsen van links

Meta data

Als surplus op de content kunnen webpagina’s specifiek extra content elementen krijgen die in de zoekresultaten worden gebruikt. Zonder toepassing hiervan vult Google dit zelf automatisch in. Maar als je SEO gericht wilt werken dan kun je dit zelf sturen door de toevoeging van meta data. Hierdoor kun je zelf handmatig meta titles en meta descriptions toevoegen als extra element aan de betreffende pagina.

Gebruiksvriendelijkheid

Een belangrijke factor wat Google gebruikt in het algoritme is de gebruiksvriendelijkheid van de website. Bezoekers die op de website blijven ziet Google als een relevant teken dat bezoekers gevonden hebben wat ze zochten. Dus hoe langer bezoekers op de website blijven hoe beter dit is voor de SEO van de website. Maak daarom de website zo gebruiksvriendelijk zodat men niet van de website weggaat door gebruiksvriendelijkheid.

Mobiel vriendelijk

Google stelt tegenwoordig de mobiliteit van website voorop. Het mobile first

principe van Google houdt in dat de website goed toonbaar moet zijn op mobiele telefoons. Dus hoe beter het design, lay-out en gebruiksgemak van de website is op mobiele telefoons, hoe beter.