Hoe je Google Ads in kunt zetten om jouw doelen te behalen

Heb je een webshop en wil je meer bezoekers trekken? Of heb je een nieuwe productlijn waar je meer naamsbekendheid voor wilt genereren? Of wil je juist dat mensen naar je fysieke winkel komen? Voor al deze doelen kun je Google Ads inzetten. Wil je weten hoe je SEA kunt inzetten om jouw specifieke doel te behalen? Lees dan verder!

Verschillende campagnetypes

Er zijn diverse campagnetypes die je kunt kiezen in Google Ads. Hieronder heb ik ze voor je opgesomd:

Campagnes in het zoeknetwerk: dit zijn tekstadvertenties die veelal de bovenste drie en onderste drie zoekresultaten betreffen.

Display-campagnes: dit zijn visuele advertenties die kunnen worden vertoond op bijvoorbeeld banners op de miljoenen aangesloten websites van het Google Display Network.

Videocampagnes: videocampagnes zijn campagnes waarmee je videoadvertenties inzet, bijvoorbeeld op Youtube. 

Shopping-campagnes: shopping-campagnes betreffen product specifieke advertenties. Deze worden veelal getoond bij Google Shopping, maar worden bij bepaalde zoekopdrachten ook bovenaan de zoekresultaten getoond.

App-campagnes: app-campagnes betreffen campagnes om uw app te promoten. Deze campagnes kunnen op verschillende kanalen worden ingezet.

Je doelen behalen

Nu je weet welke campagnetypes er zijn moet je jezelf afvragen welk type campagne het beste aansluit op je doel. Het is belangrijk om te weten dat je voor iedere campagne een bepaalde regio, afstand vanaf een bepaald punt of andere locatie kunt selecteren. Wanneer je doel naamsbekendheid is, dan is een display-campagne of videocampagne aan te raden. Hiermee kun je namelijk visueel je product/dienst of merk promoten. Stel dat je een product hebt die je goedkoper aanbiedt dan je concurrenten, in dit geval is een shopping-campagne aan te raden, aangezien gebruikers hier snel en overzichtelijk meerdere aanbieders kunnen vergelijken op basis van afbeelding en prijs. Het is aan te raden om op deze manier te kijken welke kant je precies op wilt met je campagne. Het is vaak beter om zeer doelgericht één type campagne in te zetten op een specifieke doelgroep (vooral voor MKB’ers zonder het marketingbudget van een multinational), dan om cross-channel alles te willen bedienen. 

Google Ads uitbesteden

Wanneer je het meeste resultaat wilt halen uit een Google Ads campagne is het raadzaam om het campagnebeheer uit te besteden aan een SEA-marketeer of online marketing bureau. Deze weet (of weten) de ins- en outs van Google Ads en kunnen door ervaren vaak een goede strategie opstellen. Uiteraard gaat dit alles in overleg met jou, wie weet kun je er zelf ook nog wat van leren!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*