/Welke vormen van online marketing zijn er?

Welke vormen van online marketing zijn er?

Online marketing is super populair en efficiënt in deze tijd. Online marketing is de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die ervoor zorgen dat de online verkoop van producten of diensten worden bevorderd. Bij online marketing kun je denken aan website techniek en design, online adverteren en het genereren van leads en verkopen.

Online marketing heeft ten opzichte de reguliere marketing een hoop voordelen. Ten eerste is online marketing vaak een stuk goedkoper. Daarnaast kan je met online marketing gemakkelijker een groter publiek bereiken. Tot slot kun je met online marketing specifieker je doelgroep bereiken en dit daarna nauwkeuriger meten. Zoals ik eerder al noemde zijn er meerdere manieren van online marketing. Ik neem ze hieronder kort met je door.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing worden adverteerders gepromoot door publishers. De publishers zijn dan de websites of andere online media die relevante bezoekers dan weer doorsturen naar een adverteerder. De adverteerder betaalt aan de publishers een vergoeding als een van de doorgestuurde bezoekers overgaat tot een transactie. Deze vergoeding bedraagt meestal enkele procenten van het aankoopbedrag.

E-mail marketing

Bij e-mail marketing worden (potentiële) klanten benaderd via hun e-mail. Door middel van die e-mails wordt er dus geprobeerd de (potentiële) klanten meer betrokken bij het merk of de dienst te maken en ze uiteindelijk tot een verkoop te laten overgaan.

Facebook marketing

Sinds de start van de social media is Facebook niet meer weg te denken uit de maatschappij. Met zijn vele bezoekers wordt het een uitstekend platvorm voor online marketing. Via dit platform is het heel makkelijk om heel veel mensen op een goedkope manier te bereiken.

Video marketing

Beeld en geluid wordt steeds en steeds belangrijker. Mensen worden niet meer aangesproken door middel van tekst. Beelden werken een stuk effectiever en blijven ook beter hanger. Marketing door middel van video’s of foto’s is dan ook een hele goede optie om de verkoop van je product te stimuleren.