/Je website succesvol maken met Youtube advertenties

Je website succesvol maken met Youtube advertenties

Video content is anno 2017 zeer belangrijk geworden. Maandelijks kijken we op Youtube zo’n 6 miljard uur aan video’s. Hoe kun je meeliften op dat succes? Je kunt met een relatief laag budget zeer veel mensen bereiken. Dit zijn de kijkers van al die video’s. Hierdoor kun je bijvoorbeeld werken aan naamsbekendheid, meer sales of meer leads. Voor het adverteren via Youtube hebben we van Team Nijhuis enkele praktische tips gekregen die we graag met jou delen.

Tip 1: Inventariseer wie je kunt én wilt bereiken

Targeting van Youtube bezoekers is redelijk goed te doen en kan zeer specifiek. Het is dan ook van belang dat je je eigen doelgroep goed kent. Want die wil je immers ook bereiken straks. Zorg daarom voor een goede buyer persona van jouw ideale klant. Hiermee kun je straks snel van start bij het instellen van de advertentiecampagne voor Youtube. Je zult ook zien dat het een stuk gemakkelijker werkt. Want vooraf of achteraf, je zult dit tóch moeten uitzoeken.

Tip 2: Overweeg verschillende Youtube advertentiemogelijkheden

Youtube adverteren kan op verschillende manieren. Je kunt een advertentie plaatsen rond een video, dus er voor, erna, en tijdens de video. Het is ook mogelijk om op basis van de zoekopdracht van de gebruiker een advertentie te tonen. Daarnaast kun je advertentieruimte delen met andere adverteerders en bepaalt de kijker welke advertentie hij wil zien. Voor alle mogelijkheden geldt: je betaalt pas wanneer de video daadwerkelijk bekeken wordt (dus niet overgeslagen)

Tip 3: Gericht adverteren

Zorg dat je een doel hebt gesteld. Ga niet zomaar adverteren zonder helder te hebben wat je precies wilt bereiken. Het kost niet alleen veel te veel geld, maar je kunt ook het resultaat niet goed meten, omdat je immers niet hebt vastgesteld wat “resultaat” is. Geld en resultaat zijn toch belangrijke factoren en dat maakt gericht adverteren zo belangrijk.

Tip 4: Evalueer en optimaliseer

Minstens zo belangrijk maar het wordt vaak onderschat: evaluatie van de campagne. Door regelmatig te controleren welke resultaten behaald zijn en wat zit oplevert kun je tijdig ingrijpen als er tegenvallers zijn. Misschien levert de hele campagne na twee weken nog niets op. Dan is het wellicht handig om even te stoppen met youtube adverteren en alles nog eens te overdenken. Je maakt kosten maar daar moet natuurlijk wel iets tegenover staan. Optimalisatie is evenwel belangrijk en daarmee kun je het rendement steeds verhogen.