/Hoe maak je goede content voor je website
Article 3

Hoe maak je goede content voor je website

Je hebt een goede website die meer en meer bezoekers aantrekt. Het aantal telefoontjes, e-mails en verkopen blijft echter constant en stijgt dus lang niet in verhouding tot het aantal bezoekers. Een goede website met een maximale vindbaarheid is dus onvoldoende om successen te boeken. Extra inkomsten genereren doe je met goede content. Maar wat verstaat men nu precies onder goede content?

Goede webteksten schrijven
Goede teksten schrijven voor het web is lang niet hetzelfde dan artikelen schrijven voor een krant, een weekblad of om het even welk tijdschrift. Bezoekers van een website lezen anders. Het genereren van nieuwe klanten via het net hangt van vele factoren af. Van zoekrobots bijvoorbeeld. Schrijven is een passie. Door rekening te houden met enkele belangrijke voorschriften kun je je schrijfstijl wel verder ontwikkelen en optimaliseren.
Een goede webtekst is wervend en moet zoveel mogelijk bezoekers tot de gewenste actie aanzetten (kopen bijvoorbeeld).

Minder lezen op scherm
Er werd al veel onderzoek verricht naar de manier waarop bezoekers van een website zich informeren. Belangrijke vaststelling is ongetwijfeld dat bezoekers van een website niet lezen, maar scannen. Ze lezen gemiddeld 25% minder dan wanneer ze een gedrukte tekst gepresenteerd krijgen. Bij het lezen van webteksten heeft men in eerste instantie oog voor de hoofd- en de ondertitels. Pas daarna komen links, opsommingen en zoekwoorden.

Beknopte content
Om de bezoekers van je website zo lang mogelijk te boeien, schrijf je voor een website beknopter dan bijvoorbeeld voor een gedrukt medium.

Korte alinea’s
Opsommingen geef je niet als doorlopende tekst weer. Gebruik daarvoor genummerde opsommingen of zogenaamde bullets. Leg extra nadruk op de belangrijkste informatie door gebruik te maken van vette en onderlijnde tekst. Maak gebruik van titels en tussentitels (H1, H2, H3). Alinea’s met meer dan 50 woorden moet je beslist vermijden.

Schrijven in functie van je publiek
Je website moet zo nauw mogelijk aansluiten bij je publiek. Dat hou je tijdens het schrijven voortdurende in gedachte. Dat publiek zowel je bestaande als nieuwe en mogelijke klanten. Je teksten moeten even goed mogelijke investeerders en werknemers boeien. Die willen allemaal in een zo kort mogelijke tijd over alle informatie kunnen beschikken waar ze naar op zoek zijn.

Titels zijn kort en krachtig
Titels zijn zo kort mogelijk en spreken tot de verbeelding van alle bezoekers. Zowel de hoofd- als de tussentitels bevatten minstens het belangrijkste zoekwoord. Dat zijn de woorden die we invullen ‘Googlen’ om een bepaalde pagina te vinden.

Vragen om kwaliteit content te testen
Om de kwaliteit van je content te testen, stel je na het schrijven de volgende vragen:

Met deze website wil ik bloggers zo betrouwbaar mogelijk informeren over alles wat met het maken van een goede website te maken heeft. Dat gaat van webdesign tot het schrijven van goede content voor je website tot alle mogelijke software die we daarbij nodig hebben om te slagen

  • Is het doel van je artikel in niet meer dan 3 seconden duidelijk?
  • Ben je als eigenaar van de website en wat je te bieden hebt duidelijk zichtbaar
  • Is het voor iedereen duidelijk wat je wilt dat die bezoeker doet na het lezen van je tekst?
  • Is de verstrekte informatie afkomstig van een betrouwbare bron?
  • Een goede website en tekst ziet er rustig en overzichtelijk uit